Het gezaghebbende onderzoekbureau Gartner maakt er naar mijn idee een potje van. Als IT-trendwatchers voorspellen ze dat bloggen in 2007 een beetje passé begint te raken. De komende maanden krijgen we er weliswaar nog flink wat bloggers bij, maar daarna hangt een grote groep zijn blog aan de wilgen. Mwah... zou kunnen natuurlijk. Maar datzelfde Gartner voorspelt dat corporate blogging in 2007 juist gaat doorbreken en gemeengoed wordt. En dat is volgens mij moeilijk met elkaar te rijmen.
Elk zichzelf respecterende organisatie wil graag voorop lopen. En niet achter de feiten aan. Als bloggen volgend jaar ineens niet meer 'in' is, dan ga je niet als spuit 11 nog eens met een (corporate) blog beginnen. Toch!? Reken maar dat de bloggers die er mee ophouden, allerlei argumenten aandragen om hun beslissing te verantwoorden. En het zou me niet verbazen dat er daarbij héél wat beschuldigende vingers richting het bedrijfsleven worden gericht.
De afgelopen jaren hebben vele bedrijven handig gebruik cq. misbruik gemaakt van de popularteit van het bloggen. Onder valse voorwendselen zijn diverse hypes gecreëerd die achteraf een goedkope marketingstunt bleken. Zogenaamd neutrale blogs bleken steeds vaker te worden gevoed door adverteerders met commerciële bijbedoelingen. En flink wat bloggers laten zich uitbuiten als goedkope contentleverancier voor slimme uitgevers die via banner- en adwords inkomsten hun zakken lopen te vullen.
Als die negatieve kritiek straks op grote schaal de kop opsteekt, maak je als organisatie direct al een valse start met je corporate blog. Maar goed, dit is dus koffiedik kijken. Net zoals Gartner dat doet. Het enige verschil is dat dit bureau zich fors laat betalen voor haar bespiegelingen.
Je bent nu hier: Home > corporate blogging > 2007: bloggen uit, corporate bloggen in!?
maandag 18 december 2006
2007: bloggen uit, corporate bloggen in!?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten