Waarom komt corporate blogging in Nederland maar niet van de grond? De discussie over die vraag wordt gedomineerd door vertegenwoordigers van “de nieuwe media”: mensen dus die gewend zijn in middelen denken. Zij zien in corporate blogging ‘the holy grail’ voor hun eigen business. En grijpen élke mogelijkheid aan om niet bloggende organisaties af te schilderen als dom, conservatief en slaperig. Maar als je ze vraagt wat corporate blogging is en wat de praktische consequenties zijn, dan staan ze met de bek vol tanden...
Tot op heden is nog niemand er in geslaagd om het begrip ‘corporate blogging’ helder te definiëren. Er wordt gemakshalve verwezen naar “goede” voorbeelden (ik ben er zelf niet kapot van) van bedrijven als Microsoft, Sun en Google. Maar wat nu als je werkt in een organisatie met wat minder aansprekende producten en diensten? Zou een corporate blog voor een doorsnee machinefabriek, een galvaniseerbedrijf of bijvoorbeeld een Gemeentelijke Geneeskundige Dienst ook zoveel belangstelling trekken?
Nog belangrijker is dat de “nieuwe media” vertegenwoordigers bijna volledig voorbij gaan aan de dagelijkse praktijk. Kijk hoe organisaties reageren als een Pieter Storms met gierende banden en draaiende camera voor komt rijden. Zie hoe de gemiddelde medewerker is gedrild om zich van commentaar te onthouden. Zie hoe de doorsnee PR-functionaris externe kritiek bagatelliseert en liefst met de mantel der liefde toedekt . En vraag jezelf eens af hoe vaak een directie bereid is om écht openheid van zaken te geven of voor de verandering eens het boetekleed aan te trekken.
Nee, als je het puur van de communicatieve kant bekijkt (de énige juiste benadering), dan is duidelijk dat we nog een lange weg te gaan hebben. Eerst moet er een algehele cultuuromslag plaatsvinden in het Nederlandse bedrijfsleven. Eerst moet iedereen het belang inzien van totale openheid en transparantie. Pas wanneer een organisatie er in álle lage van doordrongen is dat je uiteindelijk veel méér bereikt met volledige openheid, krijgt corporate bloggen een kans. Naast álle andere vormen van communicatie. Want nogmaals, corporate bloggen is geen doel op zich. Het is maar één van de vele middelen om je doelstellingen als organisatie te realiseren.
Je bent nu hier: Home > corporate blogging > Corporate blog vergt andere mentaliteit...
donderdag 21 december 2006
Corporate blog vergt andere mentaliteit...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten