Even voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van corporate blogging cq. business- of bedrijfsbloggen. Maar naast alle geweldige mogelijkheden, zie ik ook de bekende beren op de weg. Werd er in 2004/2005 in de marketingwereld nog gejubeld over corporate blogging, de laatste maanden is het redelijk stil. Jahaaa... er zijn nog wat belanghebbenden die krampachtige pogingen doen om het "bloggen voor bedrijven" op de kaart te zetten. Het lijkt sjorren aan een dood paard! Of toch niet!?
Tijdens een kleine speurtocht op het net, kwam ik een overzicht tegen van dé Corporate Blogs in Nederland. Een héle magere oogst waarin wonderlijk genoeg de grote dienstverleners en A-merk fabrikanten ontbreken. In een poging om het nog wat te laten lijken, heeft de opsteller van deze lijst ook maar wat éénpitters opgenomen die dagelijks op hun zolderkamertje zwoegen voor een boterhammetje.
Nadere bestudering van de verschillende 'corporate blogs' is ook al niet vrolijkmakend. Url's die dood zijn, blogs met wél twee, drie postings in de maand, veel gezever en gezemel en nagenoeg geen comments. En ik maar denken dat een corporate blog nu juist een prima medium was om een dialoog met je klanten en prospects aan te gaan. Om de band met je relaties te verstevigen. Om je als bedrijf te laten inspireren tot nieuwe initiatieven. Om extra traffic en sales te genereren. Om...
Helaas, niets van dat alles. De meeste bedrijfblogs slepen zich voort. De ideeën voor content zijn op. De bezoekersaantallen en reacties vallen tegen. En eigenlijk heeft niemand binnen het bedrijf er nog zin in. Het wachten is op de budget-besprekingen voor het nieuwe jaar. Waarbij onherroepelijk de vraag rijst... moeten we nog wel geld vrij maken voor ons bedrijfsblog? Neuhh... laat maar. Of staat er alsnog iemand op die zich er eindelijk eens serieus sterk voor gaat maken?
Je bent nu hier: Home > corporate blogging > Het bedrijfsblog is dood, leve het bedrijfsblog
dinsdag 12 december 2006
Het bedrijfsblog is dood, leve het bedrijfsblog
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 reacties:
You're right. Corporate blogging in the Netherlands is dead. But hey, see what's going on in the USA!
Een reactie posten