My Test Lab: 12-dec-2006

dinsdag 12 december 2006

Het bedrijfsblog is dood, leve het bedrijfsblog

Even voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van corporate blogging cq. business- of bedrijfsbloggen. Maar naast alle geweldige mogelijkheden, zie ik ook de bekende beren op de weg. Werd er in 2004/2005 in de marketingwereld nog gejubeld over corporate blogging, de laatste maanden is het redelijk stil. Jahaaa... er zijn nog wat belanghebbenden die krampachtige pogingen doen om het "bloggen voor bedrijven" op de kaart te zetten. Het lijkt sjorren aan een dood paard! Of toch niet!?

Tijdens een kleine speurtocht op het net, kwam ik een overzicht tegen van dé Corporate Blogs in Nederland. Een héle magere oogst waarin wonderlijk genoeg de grote dienstverleners en A-merk fabrikanten ontbreken. In een poging om het nog wat te laten lijken, heeft de opsteller van deze lijst ook maar wat éénpitters opgenomen die dagelijks op hun zolderkamertje zwoegen voor een boterhammetje.

Nadere bestudering van de verschillende 'corporate blogs' is ook al niet vrolijkmakend. Url's die dood zijn, blogs met wél twee, drie postings in de maand, veel gezever en gezemel en nagenoeg geen comments. En ik maar denken dat een corporate blog nu juist een prima medium was om een dialoog met je klanten en prospects aan te gaan. Om de band met je relaties te verstevigen. Om je als bedrijf te laten inspireren tot nieuwe initiatieven. Om extra traffic en sales te genereren. Om...

Helaas, niets van dat alles. De meeste bedrijfblogs slepen zich voort. De ideeën voor content zijn op. De bezoekersaantallen en reacties vallen tegen. En eigenlijk heeft niemand binnen het bedrijf er nog zin in. Het wachten is op de budget-besprekingen voor het nieuwe jaar. Waarbij onherroepelijk de vraag rijst... moeten we nog wel geld vrij maken voor ons bedrijfsblog? Neuhh... laat maar. Of staat er alsnog iemand op die zich er eindelijk eens serieus sterk voor gaat maken?


Lees verder...

Wie linkt er naar mij?

Als beginnend blogger kijk je soms met jaloerse blik naar collega bloggers die een hoge PageRank scoren. Een blog met een hoge PageRank straalt gezag uit. En zorgt voor een soort sneeuwbaleffect qua bezoekersaantallen. Over hoe de Google PageRank tot stand komt is al veel gezegd en geschreven. Ook al bestaat er een soort standaardformule, niemand weet precies welke wegingen Google toepast. Feit is én blijft dat de kwantiteit en kwaliteit van de externe links die naar jouw blog verwijzen één van de belangrijkste ingrediënten vormt voor een hoge PageRank. Alle reden dus om voortdurend aan je linkpopulariteit te blijven werken. Hoe check je nu welke sites er allemaal naar je linken?
Eén eenvoudige methode's om te controleren wie er naar je linkt, is door bij www.yahoo.com in het zoekveld link:jouw-volledige-blog-url in te tikken. Maar probeer ook eens de BackLink Analyzer tool uit.
Die scholtelt je in een paar seconden een actueel overzicht voor dat je ook nog eens als CSV bestand kunt downloaden voor verdere analyse in Excel.Op dezelfde pagina vind je in de rechterkolom nog meer praktische tools die je meer inzicht bieden in de positie die je site inneemt.


Wil je permanent weten wie er naar je linkt? Overweeg dan eens om de WhoLinked widget in je blog te integreren. Die is ook erg handig wanneer je actief aan het linkruilen bent. Dankzij deze widget hoef je niet zelf meer reprocial links te plaatsen. Zodra een ander op zijn site een link naar je blog opneemt, wordt zijn URL binnen enkele dagen in de widget op jouw site weergegeven.

Lees verder...