My Test Lab: 29-nov-2006

woensdag 29 november 2006

10 redenen om géén bedrijfsblog te starten

Ook het bedrijfsleven moet er aan geloven. Een beetje bedrijf begint zijn eigen blog. Want dat is dé ideale manier om jezelf continu onder de aandacht te brengen van klanten en prospects. Veel goedkoper dan een miljoenen verslindende reclamecampagne. En natuurlijk veel beter meetbaar en veel effectiever. Yeah, dream on! Bezint eer ge begint. Hierbij 10 goede redenen om er niet aan te beginnen:

  1. Onvoldoende ideeën voor dagelijks nieuwe content
  2. Gebrek aan tijd om het blog te onderhouden
  3. Gemis aan kennis van weblogtechniek
  4. Gebrek aan specifieke schrijfvaardigheid
  5. Te weinig draagvlak binnen de organisatie
  6. Hoog afbreukrisico door kritische comments
  7. Geen geduld, te snel op véél bezoekers rekenen
  8. Gebrek aan goede follow up mogelijkheden
  9. Geen synergie met offline communicatie
  10. Onvoldoende budget om het goed te doen

Okay, er zijn redenen genoeg om wél werk te maken van een bedrijfsblog. Maar zolang bovenstaande barrières niet zijn weggenomen, is elke poging kansloos. Meer lezen over bedrijfsbloggen? Kijk op Diva Marketing Blog.

Lees verder...

Bezoekers lezen niet maar scannen!

Eén click, één blik... En dán moet het gebeuren. In een fractie van een seconde bepaalt de bezoeker of 'ie blijft of een deur verder gaat. Zorg dus dat 'ie direct wordt geraakt! Trek z'n aandacht met een uitnodigende headline. Met een panel, illustratie of foto. Met bulletpoints. Met een actie of onweerstaanbaar aanbod. Of mét... verzin het maar. Als je jezelf in de lezer blijft verplaatsen, moet het niet zo moeilijk zijn om hem in één oogopslag te "vangen".

Bekijk elke bijdrage vóór publicatie nog een kritisch door de ogen van een bezoeker. En vraag jezelf af: "what's in it for me?". Hou het kort, hou het simpel. Hou het overzichtelijk én functioneel. Vermijd:

  • te lange lappen tekst
  • grammatica en spelfouten
  • overkill aan visuele herrie
  • donkere achtergrond
  • layout-bugs
  • grote variëteit aan fonts
  • overload aan advertising
Ook bij bloggen geldt: je krijgt wat je verdient! Behandel je bezoekers daarom met respect. Besef dat je nooit een tweede kans krijgt op een goede eerste indruk. Zorg dat iedereen aangenaam wordt verrast. En maak het de moeite waard om nog eens bij je op bezoek te komen. Kijk voor meer blog-writing tips op About: Web Logs.

Lees verder...

Je eigen Google zoekmachine

Google biedt je de mogelijkheid om een "custom search engine" op je blog te plaatsen. Aan de hand van een aantal trefwoorden, kun je het zoekgebied afbakenen. Als je wilt, is de zoekfunctie eenvoudig te beperken tot je eigen site. Maar je mag naar eigen inzicht allerlei favoriete sites toevoegen. Optioneel kun je met één click de deur openzetten naar de rest van het worldwide web. Máár in de zoekresultaten staan de door jouw opgegeven sites altijd bovenaan! Aardige bijkomstigheid is dat je het resultatenvenster kunt customizen met o.a. je eigen banner. En als je deelneemt aan het AdSense programma, krijg je óók nog eens betaald voor de clicks op de Google Ads die bij de zoekresultaten worden getoond. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten: méér service voor je bezoekers, méér inkomsten voor jou. Rechts kun je mijn custom search engine uitproberen. Lijkt het je wat? Meld je dan aan bij Google Co-op.

Lees verder...