My Test Lab: Bezoekers lezen niet maar scannen!

woensdag 29 november 2006

Bezoekers lezen niet maar scannen!

Eén click, één blik... En dán moet het gebeuren. In een fractie van een seconde bepaalt de bezoeker of 'ie blijft of een deur verder gaat. Zorg dus dat 'ie direct wordt geraakt! Trek z'n aandacht met een uitnodigende headline. Met een panel, illustratie of foto. Met bulletpoints. Met een actie of onweerstaanbaar aanbod. Of mét... verzin het maar. Als je jezelf in de lezer blijft verplaatsen, moet het niet zo moeilijk zijn om hem in één oogopslag te "vangen".

Bekijk elke bijdrage vóór publicatie nog een kritisch door de ogen van een bezoeker. En vraag jezelf af: "what's in it for me?". Hou het kort, hou het simpel. Hou het overzichtelijk én functioneel. Vermijd:

  • te lange lappen tekst
  • grammatica en spelfouten
  • overkill aan visuele herrie
  • donkere achtergrond
  • layout-bugs
  • grote variëteit aan fonts
  • overload aan advertising
Ook bij bloggen geldt: je krijgt wat je verdient! Behandel je bezoekers daarom met respect. Besef dat je nooit een tweede kans krijgt op een goede eerste indruk. Zorg dat iedereen aangenaam wordt verrast. En maak het de moeite waard om nog eens bij je op bezoek te komen. Kijk voor meer blog-writing tips op About: Web Logs.

0 reacties: