My Test Lab: 29 dec 2006

vrijdag 29 december 2006

Ga de dialoog met je lezers aan

Ik zal het maar eerlijk bekennen. De start van My Test Lab was een redelijk impulsieve. Voordat je aan een blog begint, kun je maar beter eerst een gedegen plan opstellen. Eén van de fouten die ik maakte was dat ik bezoekers meteen de mogelijkheid bood om op mijn postings te reageren. Da's dom. Want zeker in het begin reageert er geen hond. En als je al een tijdje bezig bent en er is nog niemand die een comment heeft geplaatst, dan maakt dat toch een sneue indruk. Slimmer is om de comments in eerste instantie uit te schakelen en eerst een stevig publiek op te bouwen. Maar á la... inmiddels druppelt er heel af en toe een reactie binnen. Hoog tijd dus om dat voor iedereen wat méér zichtbaar te maken...

Comments kunnen heel waardevol zijn. Ze geven je een goede indruk van wat er onder je lezers leeft. Soms betekenen ze een nuttige aanvulling op je eigen postings. Bovendien kan het boeiende discussies opleveren tussen diverse bezoekers onderling. Normaal zijn de comments alleen terug te vinden onder de specifieke postings waarop wordt gereageerd. Maar met hulp van Hoctro's Place heb ik de "recent comments hack" aan mijn blog toegevoegd. Voortaan zie je direct in de rechterkolom van My Test Lab een overzicht van de allerlaatste comments.

Voel je vrij om je in de lopende discussies te mengen en zelf een duit in het zakje te doen. Ik zal alle comments in ieder geval aandachtig lezen en daar waar ik me geroepen voel kun je zeker een reactie verwachten. Voorlopig gaan alle comments ongecensureerd meteen door. Zodra ik misbruik bespeur door spammerts of snuiters die alleen ter meerdere eer en glorie van zichzelf commentaar geven, ga ik alle comments eerst zelf beoordelen en bekijk ik welke wél en niet gepubliceerd worden.

Lees verder...

Ahum... de ethiek van het bloggen

Niet dat ook maar iets tegen commercie heb. Maar er zijn grenzen. En die schijnen nogal eens overschreden te worden. Steeds vaker lees je dat bloggers zich voor het karretje laten spannen van allerlei bedrijven. Zo probeerde Microsoft onlangs nog gezaghebbende bloggers te paaien met een gratis laptop in de hoop op veel positieve berichtgeving rond Vista. Kijk, dáár hou ik dus niet van. Maar nog veel kwalijker vind ik het initiatief van de Word of Mouth Marketing Association. Die heeft een tiental richtlijnen opgesteld over de wijze waarop het bedrijfsleven met bloggers dient om te gaan. En dit wordt dan gepresenteerd als een soort van ethisch manifest. Een regelrechte gotspe…

Hilarisch hoe MarketingFacts deze 10 richtlijnen serieus onder de aandacht probeert te brengen van het Nederlandse bedrijfsleven. Het lijkt wel alsof de bloggers zélf helemaal niets te vertellen te hebben. Een beetje blogger neemt zijn eigen verantwoordelijkheid en is niet ‘om te kopen’ met cadeautjes en snoepreizen. Iedereen mag mij van alles toesturen (kom maar op met al die geschenken, hoe duurder en exclusiever, hoe liever het me is)… Máár ik bepaal óf ik er over schrijf en hoe ik er over schrijf. En als ik er al over schrijf, dan heb ik de plicht om erbij te vermelden wat de aanleiding is en wat ik cadeau heb gekregen. Het dient voor de lezers in ieder geval klip en klaar te zijn in welke context ze mijn woorden moeten plaatsen.

Alle bloggers zouden er goed aan doen om een strikte scheiding te maken tussen commercie en redactie. Want juist de opkomende vermenging van die twee, is schadelijk voor het aanzien van de hele blogosphere. Reken maar dat een flink aantal serieuze bloggers er mee ophoudt zodra blijkt dat steeds meer blogs onder invloed staan van het bedrijfsleven. Het zijn vooral de bloggers zélf die deze ontwikkeling een halt toe kunnen roepen. Dus kom op… bewaar je onafhankelijkheid en laat je niet manipuleren in ruil voor spiegeltjes en kraaltjes.

Lees verder...