My Test Lab: 6-dec-2006

woensdag 6 december 2006

Ik vind je geweldig, hoe vind je mij?

Een comment toevoegen aan een blog van een ander, is soms een goede manier om je eigen blog in de schijnwerpers te plaatsen. In de meeste gevallen kun je bij de comments de url van je eigen blog achterlaten. Wat door andere comment-lezers wordt opgevat als een uitnodiging om een bezoek aan je blog te brengen. Bijkomend voordeel: comments worden bij de indexering door zoekmachines vaak meegenomen. Dat kan de vindbaarheid van je blog ten goede komen en zelfs leiden tot een hogere ranking in de zoekresultaten. Zelf heb ik het niet zo op dit soort trucs met een hoog "ik vind je geweldig, hoe vind je mij" gehalte. Maar vooruit... om de bezoekersaantallen een beetje op te krikken, kan een beetje opportunisme geen kwaad. Waar moet je op letten:

1. Voeg comments toe aan blogs met een hoge PageRank

2. Zorg dat jij liefst als eerste een comment levert

3. Hou je comment kort en zakelijk; val niet uit de toon

4. Eén comment per blog is genoeg; ga niet spammen

5. Bedenk dat comments meestal eerst worden gecontroleerd en...

6. Realiseer je dat ze je comment zó weer kunnen verwijderen

Kortom: voor de beste resultaten kun je maar beter een beetje subtiel te werk gaan. Pas op dat de vaste club van commentatoren niet over je heen vallen. Want dat doet vaak meer kwaad dan goed.

Lees verder...

Spieken bij de 10 beste blogwriters

De macht van het woord leek steeds meer aan glans te verliezen. Maar met de opkomst van het blog zien we een kleine kentering. Vandaag werden 10 blogwriters genomineerd voor het beste schrijversblog. Copyblogger, zelf één van de genomineerden, publiceerde een overzicht met bijbehorende links. Een prima bron van kennis en inspiratie in mijn zoektocht naar een eigen vorm en stijl. Altijd leerzaam om de kunst van het blogwritten af te kijken van een stelletje doorgewinterde pro's. Sommige strooien kwistig met praktische tips waar je beslist wat aan hebt. Zeker de moeite waard dus om een aantal van hen aan je favorieten toe te voegen. Mijn persoonlijke top drie:
1. Tom Chandler's Copywriter Underground
2. Brian Clark's Copyblogger
3. Dianna Huff's B2b Marcom Writer Blog

Lees verder...

Banners die scoren!?

Banners zijn meestal bloedirritant. Ze schreeuwen om aandacht, verstoren zorgvuldig opgemaakte pagina's en de clickratio is vaak om te janken. Als test heb ik er wél een paar geplaatst. Een beetje uit het zicht, dus strategisch niet écht slim. Maar ik wil het even tijd geven om te kijken wat het doet. Ondertussen vraag ik me ernstig af wat de meeste adverteerders bezield? Waarom moeten banners zo lelijk vormgegeven worden? Waarom moet ze altijd knipperen en flikkeren? Waarom moeten ze altijd zo nadrukkelijk communiceren: "hallo dit is reclame!!!".

Banner-experiment

Ik zal er wel volledig naast zitten. Maar ik hecht dus niet zoveel waarde aan deze 10 tips to more effective banners. Ongetwijfeld kan iemand me met statistieken om de oren slaan die mijn ongelijk bewijzen. Toch denk ik nu juist dat het naleven van dit soort beproefde tips op termijn de algehele banner-moeheid in de hand werkt. Adverteerders en exploitanten zouden eens wat vaker van de platgetreden paden af moeten wijken. Durf te experimenteren. Kijk eens wat meer naar de context waarin je een banner plaatst. En pas je vormgeving én boodschap daar op aan.

Tot 30% méér clicks

Voor wie toch niet zélf wil nadenken en liever standaardoplossingen toepast, nog één tip uit de praktijk. Zorg dat je banner altijd is voorzien van een "Klik hier" signaal. Dat hoeft niet perse in tekst maar kan ook visueel worden opgelost. Het levert je al gauw tot 30% méér clicks op. Want geloof het of niet, er zijn nog volop internetters die niet meteen door hebben dat ze op je banner kunnen clicken. Je moet consumenten natuurlijk nooit onderschatten, maar overschatten is het andere uiterste.

Lees verder...