My Test Lab: Banners die scoren!?

woensdag 6 december 2006

Banners die scoren!?

Banners zijn meestal bloedirritant. Ze schreeuwen om aandacht, verstoren zorgvuldig opgemaakte pagina's en de clickratio is vaak om te janken. Als test heb ik er wél een paar geplaatst. Een beetje uit het zicht, dus strategisch niet écht slim. Maar ik wil het even tijd geven om te kijken wat het doet. Ondertussen vraag ik me ernstig af wat de meeste adverteerders bezield? Waarom moeten banners zo lelijk vormgegeven worden? Waarom moet ze altijd knipperen en flikkeren? Waarom moeten ze altijd zo nadrukkelijk communiceren: "hallo dit is reclame!!!".

Banner-experiment

Ik zal er wel volledig naast zitten. Maar ik hecht dus niet zoveel waarde aan deze 10 tips to more effective banners. Ongetwijfeld kan iemand me met statistieken om de oren slaan die mijn ongelijk bewijzen. Toch denk ik nu juist dat het naleven van dit soort beproefde tips op termijn de algehele banner-moeheid in de hand werkt. Adverteerders en exploitanten zouden eens wat vaker van de platgetreden paden af moeten wijken. Durf te experimenteren. Kijk eens wat meer naar de context waarin je een banner plaatst. En pas je vormgeving én boodschap daar op aan.

Tot 30% méér clicks

Voor wie toch niet zélf wil nadenken en liever standaardoplossingen toepast, nog één tip uit de praktijk. Zorg dat je banner altijd is voorzien van een "Klik hier" signaal. Dat hoeft niet perse in tekst maar kan ook visueel worden opgelost. Het levert je al gauw tot 30% méér clicks op. Want geloof het of niet, er zijn nog volop internetters die niet meteen door hebben dat ze op je banner kunnen clicken. Je moet consumenten natuurlijk nooit onderschatten, maar overschatten is het andere uiterste.

0 reacties: