My Test Lab: 4 dec 2006

maandag 4 december 2006

Dat tikt nog eens aan: $ 0,02

Op het gevaar af dat ik mezelf te kijk zet als geldwolf... Vandaag mocht My Test Lab de eerste $ 0,02 in ontvangst nemen. Verdiend dankzij een bezoeker die op een van de Google AdSense tekstlinks heeft geklikt. Op zo'n moment gaat het bij mij gelijk malen. Stel nou dat ik in plaats van die drie bezoekers er eens honderdduizend had gehad? In theorie zou dat moeten kunnen. Okay,... ik hoor je denken: "dream on". Zeker als je al wat langer blogt en alle onvolkomenheden van mijn blogje ziet. Maar toch, de gedachte laat me niet los. Ik heb absoluut niet de illusie dat ik met dit blog een giga publiek ga bereiken. En ik laat me zeker niet gek maken door al die succesverhalen over de kapitalen die je met Google AdSense en andere programma's kunt verdienen. Die eerste $ 0,02 is binnen. Dat is al heel wat. Ondertussen zou ik wel eens wat meer inzage willen hebben over het vergoedingensysteem van AdSense. Zelf zijn ze daar nogal vaag over. Betaalt een gerichte AdSense advertentie op een gespecialiseerd blog bijvoorbeeld beter dan een advertentie op een algemeen blog? Is het klikgedrag op een niche-blog zoveel anders dan op een breed publieksblog? Ik ben in ieder geval van plan om mijn ervaringen via dit blog te delen. Leuk als jij jouw ervaringen hier ook uitwisselt. Zodat we van elkaar kunnen leren.

Lees verder...

Schrijven voor Google

Ik probeer te ontdekken hoe je als blogger het beste kunt schrijven. Ondanks alle tips die je op verschillende sites tegenkomt, heb ik de succesformule nog niet gevonden. Is ook maar de vraag of die wel écht bestaat. Resultaatgericht bloggen lijkt veel meer op puzzelen met woorden dan op zomaar een stukje in elkaar flansen. Als experiment heb ik hieronder twee artikeltjes gepost. Inhoudelijk zijn ze vrijwel hetzelfde. Maar de grote vraag is welk artikel me straks de meeste bezoekers oplevert? Overigens is dat maar één aspect van het blogschrijven. Er is ook nog zoiets als lekker leesbaar schrijven voor échte mensen in plaats van zoekrobots. Daar is het me nu dus even niet om te doen. Over enige tijd zal ik aan de hand van de bezoekersstatistieken verslag doen welk artikel het beste scoort.

Lees verder...

Zoekmachine optimalisatie ofwel seo

Om je blog makkelijk vindbaar te maken, kun je zoekmachine optimalisatie ofwel search engine optimization (seo) toepassen. Er zijn vele gespecialiseerde bedrijven die een dagtaak hebben aan zoekmachine-marketing. Zij passen uiteenlopende optimalisatie technieken toe om websites hoger in de zoekresultaten van Google, Yahoo, MSN en andere te laten eindigen. Maar als blogger kun je gelukkig ook zelf véél doen. Elke post opnieuw liggen je kansen voor het oprapen…

Trefzekere headline.
Open je post met een headline die direct duidelijk maakt waar het over gaat. Kies je woorden met zorg. Controleer vooraf welke zoekwoorden op dit moment goed scoren. Dit kun je o.a. doen met het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords. Bedenk wel dat de populairste zoekwoorden ook de meeste concurrentie opleveren. Soms is het juiste slimmer om een stapje terug te doen en een iets minder gebruikt zoekwoord te kiezen.

Gebruik zoekwoorden.
Probeer óók in de rest van je posting zoveel mogelijk relevante zoekwoorden te verwerken. Maar let wel op dat dit niet ten koste van de leesbaarheid gaat. Maak je tekst desnoods wat langer. Zoekmachines zijn dol op een zo’n grote letterbrij. Voor je lezers is het uiteraard minder prettig. Help ze daarom een handje door lange teksten te serveren in kleine hapklare brokjes.

Link, link én link.
Door je tekst rijkelijk te voorzien van kwalitatief goede links, krijgen ze voor zoekmachines méér betekenis. Dus stop ze vol met links én zorg voor een duidelijke linkomschrijving, waarin je liefst ook weer veelgebruikte zoekwoorden verwerkt. Tip: installeer de Google Toolbar in je browser en let op het PageRank icoon zodra je een site bezoekt waar je naar wilt linken. Je ziet dan direct of die site er in de ogen van Google wél of niet toe doet.

Slim schrijven.
Bovenstaande suggesties zijn alleen bedoeld om meer zoekers te bereiken en ze te verleiden tot die éne click naar jouw blog. Realiseer je wel dat iedereen ook zó weer weg clickt als je inhoudelijk je belofte niet waarmaakt. Teksten die propvol zoekwoorden staan maar praktisch onleesbaar zijn, leveren misschien een hoop hits op maar leiden uiteindelijk alleen maar tot teleurstelling. Geef bezoekers liever een reden om nog eens bij je terug te keren. Schrijf slim, maar schrijf vooral ook onderhoudend en informatief.

Dit artikel is onderdeel van een experiment. Lees er meer over in mijn posting Schrijven voor Google.

Lees verder...

Optimaliseren voor zoekmachines

Om je blog beter vindbaar te maken, kun je in élke posting een stukje zoekmachine optimalisatie toepassen. Open je post altijd met een headline die direct duidelijk maakt waar het over gaat. Controleer vooraf welke zoekwoorden op dit moment goed scoren. Dit kun je o.a. doen met het Hulpprogramma van Google AdWords. Gebruik óók in de rest van je posting zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Maak je tekst desnoods wat langer en serveer hem in korte alinea’s aan je lezers. Voorzie je tekst bovendien van flink wat kwalitatief goede links en geef deze bij voorkeur één of meer zoekwoorden mee. Tip: installeer de Google Toolbar en let op het PageRank icoon. Daaraan zie je meteen of Google de site(s) waar je naar linkt wel of niet interessant vindt. Deze tips & trucs helpen je meer bezoekers naar je site te trekken. Maar pas op: als je inhoudelijk niets te bieden hebt, zijn ze ook zó weer weg. Dus schrijf niet alleen slim maar vooral ook onderhoudend en informatief.

Dit artikel is onderdeel van een experiment. Lees er meer over in mijn posting Schrijven voor Google.

Lees verder...