My Test Lab: Zoekmachine optimalisatie ofwel seo

maandag 4 december 2006

Zoekmachine optimalisatie ofwel seo

Om je blog makkelijk vindbaar te maken, kun je zoekmachine optimalisatie ofwel search engine optimization (seo) toepassen. Er zijn vele gespecialiseerde bedrijven die een dagtaak hebben aan zoekmachine-marketing. Zij passen uiteenlopende optimalisatie technieken toe om websites hoger in de zoekresultaten van Google, Yahoo, MSN en andere te laten eindigen. Maar als blogger kun je gelukkig ook zelf véél doen. Elke post opnieuw liggen je kansen voor het oprapen…

Trefzekere headline.
Open je post met een headline die direct duidelijk maakt waar het over gaat. Kies je woorden met zorg. Controleer vooraf welke zoekwoorden op dit moment goed scoren. Dit kun je o.a. doen met het Hulpprogramma voor zoekwoorden van Google AdWords. Bedenk wel dat de populairste zoekwoorden ook de meeste concurrentie opleveren. Soms is het juiste slimmer om een stapje terug te doen en een iets minder gebruikt zoekwoord te kiezen.

Gebruik zoekwoorden.
Probeer óók in de rest van je posting zoveel mogelijk relevante zoekwoorden te verwerken. Maar let wel op dat dit niet ten koste van de leesbaarheid gaat. Maak je tekst desnoods wat langer. Zoekmachines zijn dol op een zo’n grote letterbrij. Voor je lezers is het uiteraard minder prettig. Help ze daarom een handje door lange teksten te serveren in kleine hapklare brokjes.

Link, link én link.
Door je tekst rijkelijk te voorzien van kwalitatief goede links, krijgen ze voor zoekmachines méér betekenis. Dus stop ze vol met links én zorg voor een duidelijke linkomschrijving, waarin je liefst ook weer veelgebruikte zoekwoorden verwerkt. Tip: installeer de Google Toolbar in je browser en let op het PageRank icoon zodra je een site bezoekt waar je naar wilt linken. Je ziet dan direct of die site er in de ogen van Google wél of niet toe doet.

Slim schrijven.
Bovenstaande suggesties zijn alleen bedoeld om meer zoekers te bereiken en ze te verleiden tot die éne click naar jouw blog. Realiseer je wel dat iedereen ook zó weer weg clickt als je inhoudelijk je belofte niet waarmaakt. Teksten die propvol zoekwoorden staan maar praktisch onleesbaar zijn, leveren misschien een hoop hits op maar leiden uiteindelijk alleen maar tot teleurstelling. Geef bezoekers liever een reden om nog eens bij je terug te keren. Schrijf slim, maar schrijf vooral ook onderhoudend en informatief.

Dit artikel is onderdeel van een experiment. Lees er meer over in mijn posting Schrijven voor Google.

0 reacties: