My Test Lab: Scoren met AdSense? Kies een niche!

vrijdag 12 januari 2007

Scoren met AdSense? Kies een niche!

In een grijs verleden heb ik al weleens een blogje in elkaar gedraaid. En ook daar maakte ik gebruik van Google AdSense. Met slechts acht tot tien bezoekers per dag was voor mij de lol er al snel af. Okay, als ik me echt kwaad had gemaakt was er aan die bezoekersaantallen vast wel iets te doen. Maar de puf ontbrak. Waarom ik jullie hiermee vermoei?

Omdat ik nu begin te beseffen dat mijn overleden blog commercieel gezien véél meer potentie had dan mijn huidige blog waar ik overigens veel meer plezier in heb. My Test Lab is inhoudelijk veel breder van opzet. Mijn vorige blog stond in het teken van één specifiek, maar dodelijke saai onderwerp. Maar van die paar bezoekers die ik hiermee trok, waren er bijna elke dag wel één of twee die op een tekstadvertentie klikte. En da's relatief gezien geen verkeerde score! In de twee maanden dat My Test Lab draait heb ik nog niet eens een gemiddelde van één klik in de week gehaald.

De wijze les die hieruit te trekken valt? Is het je bedoeling om echt geld te verdienen met bloggen, concentreer je dan op één duidelijk afgebakend terrein. Iets waar je echt verstand van hebt en waar je zo enthousiast over bent dat je er ook op termijn lol in blijft houden. In marketing jargon: kies een niche! Dus liever een blog over spruitjes dan over groenten, liever een blog over de Citroën 2CV dan over auto's.

Met de ervaring die ik heb opgedaan zocht ik via Google naar bevestiging. Daarbij kwam ik een artikel tegen met een kleine opsomming van een aantal zeer rendabele niches. Stom natuurlijk dat ik daar zelf niet opgekomen ben. Want nogal wiedes: de meest rendabele niches zijn uiteraard de niches rond producten en diensten waar fikse marges op zitten. Helaas, ik vind er helemaal niks aan om me te verdiepen in hypotheken, leningen, verzekeringen of ooglaseren. Het idee dat je daar dagelijks iets zinnigs over moet schrijven... Brrrr.

Maar geloof me, ook als je jezelf toelegt op één leuk onderwerp, zul je zien dat je aanmerkelijk méér aan je blog overhoudt dan wanneer je teveel onderwerpen tegelijk in je blog propt. Ter inspiratie ook nog even een enigszins gedateerd lijstje van de AdSense grootverdieners. Tja, met een goed idee, veel doorzettingsvermogen en heel veel tijd en energie kun je straks je dagen slijten op een prachtig tropisch eiland. Maar dat gaat vast stierlijk vervelen. En als je over een tijdje onder een auto komt, valt er ook weinig meer te genieten. Maar wil je perse rijk worden, laat je vooral niet weerhouden. Bedenk wel, Nederland is maar een klein landje. Dus denk groot, blog bij voorkeur in het Engels.

0 reacties: