My Test Lab: Wat moet je nou met een bloguitgever!?

zaterdag 6 januari 2007

Wat moet je nou met een bloguitgever!?

Ik ben maar een goedwillende doe-het-zelver. En ik zie echt wel dat ik technisch, inhoudelijk en qua marketing/promotie zwaar tekort schiet. Maar da's nou juist de charme. Zelf uitvogelen hoe dingen werken. Hoe je je blog kunt verbeteren. Hoe je een eigen stijl kunt ontwikkelen en een eigen publiek opbouwt. Je hebt ook bloggers die de Zevenmijlslaarzen aantrekken en zich direct aansluiten bij een bloguitgever.Een relatief jong fenomeen waar ik zo mijn vraagtekens bij zet...

Natuurlijk. Een bloguitgever heeft best toegevoegde waarde:
* Design van je blog
* (Gratis) hosting
* Search optimalisatie
* Technische support
* Promotie van je blog
* Direct verzekerd van veel traffic
* En heel misschien... mag je ook nog een (klien) beetje meedelen in de advertentie-inkomsten
Reuze handig allemaal. Jij hoeft je alleen nog maar te concentreren op het schrijven van goede artikelen. Maar toch.

Bekijk het eens van de andere kant. Wanneer je met een bloguitgever in zee gaat, wordt er verwacht dat jij een hoop tijd, kennis en ervaring ter beschikking stelt zónder dat daar een (passende) beloning tegenover staat. Bovendien is het nog maar helemaal de vraag of zo'n uitgever nog interesse in je heeft wanneer je contractueel vast wil leggen dat de copyrights van al je artikelen bij jou blijven.

Okay, het ligt natuurlijk anders als je zelf commercieel belang hebt bij een eigen blog. Bijvoorbeeld om de aandacht te vestigen op je eigen producten en jezelf te profileren als een expert. In dat geval kunnen bloguitgever en jij het nodige voor elkaar betekenen. Maar als je nou zonder dollartekens in de ogen gepassioneerd wilt bloggen over een onderwerp dat je na aan het hart ligt, dan zou ik me toch nog eens achter de oren krabben. Bloggen in eigen beheer brengt wat extra gedoe met zich mee, maar op termijn ben je waarschijnlijk écht beter af.

Ronduit stuitend is de arrogantie waarmee Blogo.nl nieuwe bloggers probeert te werven. Het komt er zo een beetje op neer dat jij ze eerst maar eens moet zien te overtuigen hoeveel ze aan je kunnen verdienen. En als het hen uitkomt hoor je nog wel of ze interesse hebben. Maar wat ze jou te bieden hebben... dáár hoor je ze niet over. En ik maar denken dat de slavernij in Nederland toch al een paar eeuwen afgeschaft was.

1 reacties:

Anoniem zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.