Voor wie meerdere blogs wil blijven volgen zijn RSS Feeds een uitkomst. Want dankzij deze feeds, waarop je jezelf gratis kunt abonneren, hoef je de blogs niet langer meer te bezoeken om op de hoogte te blijven. Met behulp van een feedreader (zit steeds vaker standaard in je browser), kun je direct de laatste postings van je favoriete blog lezen. Voor My Test Lab heb ik een extra feed aangemaakt via Bloglines, een gratis online feedreader. Via de button aan de rechterkant kun je jezelf eenvoudig op de feed van dit blog abonneren. Ik kijk het even aan, maar eerlijk gezegd twijfel ik nog of ik de feed-functionaliteit wel wil blijven bieden...
Er is veel voor te zeggen om het je lezers zo makkelijk mogelijk te maken. Maar als je geld met je blog wil verdienen, dan heb je liever dat iedereen regelmatig je blog bezoekt. Tenslotte wil je dat er ook tekstlinks en/of banners wordt geklikt. Nu is wel mogelijk om aan je feeds wat advertising toe te voegen, maar dat levert volgens mij toch een stuk minder respons en méér irritatie op. Feedlezers zijn serieus geinteresseerden en heel gerichte lezers. Die zitten nóg minder op reclame te wachten dan de gemiddelde bezoekers van je blog.
Een optie is om in plaats van een 'full feed' een verkorte feed te geven. De feedlezer krijgt dan alleen de kopregel en de eerste paar regels van je posting te zien. Wil hij het héle verhaal lezen, dan kan hij zo vanuit zijn feedreader naar het volledige artikel doorklikken. Momenteel heb ik er bewust voor een 'full feed' gekozen. Maar als naar verloop van tijd blijkt dat dit ten koste van de bezoekersaantallen gaat, dan overweeg ik om e.a. om te zetten naar een verkorte feed. Is het je er puur om te doen dat je postings door zoveel mogelijk mensen worden gelezen, dan verdient een full feed uiteraard de voorkeur.
maandag 18 december 2006
RSS Feed: wél of niet!?
zaterdag 16 december 2006
Extra traffic via del.icio.us en vele andere
Social bookmarking is niet alleen dé manier om jouw internet-vondsten en interesses met anderen te delen. Het biedt je ook prima mogelijkheden om je blog bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Door consequent je postings met gerichte tags te bookmarken via één of meer social bookmark-sites, bereik je precies die groep geinteresseerden die ál het nieuws volgen aan de hand van zelf opgegeven tags. Iemand die bijvoorbeeld via del.icio.us een gratis feedabonnement heeft rond de tag "bloggen", krijgt op élk gewenst moment een overzicht van álle actuele artikelen die met diezelfde tag zijn gebookmarked. Eén keer klikken, en hij surft rechtstreeks naar het bewuste artikel op jouw blog. Bijkomend voordeel is...
... dat al je bookmarks op del.icio.us weer apart door Google worden geindexeerd. Zo creëer je dus kunstmatig extra links naar je eigen blog. Waardoor je postings automatisch weer een stukje hoger worden genoteerd in de zoekresultaten! Naast del.icio.us zijn er inmiddels nog zo'n kleine 200 social bookmark sites waarmee je min of meer hetzelfde geintje uit kunt halen. Of dat nu echt nut heeft... tsja... het is natuurlijk nogal een forse klus. Bovendien loop je in sommige gevallen de kans om als spammer aangemerkt te worden. Dus enige terughoudendheid is op z'n plaats. Maar tot nog toe heb ik er via del.icio.us wél degelijk profijt van.
vrijdag 15 december 2006
Bloggen voor je boterham? Het kan wél...
Problogger Darren Rowse vroeg collega bloggers wat zij in november met Google AdSense hadden verdiend. Vandaag publiceerde hij de uitkomsten van een poll waaraan 732 bloggerts deelnamen. De meesten kwamen niet boven een schamele 10 dollar. Maar toch, 23 deelnemers beweerden dat ze vorige maand meer dan 10.000 dollar hadden verdiend. Geen kattenpis! En dan te bedenken dat dit exclusief allerlei neveninkomsten is. Tuurlijk is het maar de vraag in hoeverre deze uitkomsten stroken met de werkelijkheid. Helaas is niet te achterhalen om welke topblogs het gaat. Benieuwd naar mijn resultaten?
Onlangs werd ik er fijntjes op gewezen dat Google verbiedt om je AdSense inkomsten te publiceren. Kan me daar wel iets bij voorstellen, omdat ze voor adverteerders nou eenmaal een veilingsysteem hanteren. Dus ik zal me in de toekomst iets minder concreet uitlaten. Maar voor dit moment mag je gerust weten dat mijn blog nog géén stuiver heeft opgeleverd. Zélf verbaasd me dat overigens niks. Zeker niet omdat het qua bezoekersaantallen nou niet echt stormloopt. En daarvan komt ook nog eens de helft uit het buitenland, terwijl de advertenties op de Nederlandse markt zijn gericht.
Ach, ik verwacht ook niet dat dit blog ooit echt iets gaat opleveren. Daarvoor is het ook te breed van opzet. Wil je serieus geld verdienen met bloggen, dan kun je jezelf maar beter richten op één specifiek onderwerp. En dan nog... Met alleen wat advertenties red je het waarschijnlijk niet. Je zult heel creatief na moeten denken hoe je allerlei extra bronnen aan kunt boren. Boeken, lezingen, consultancy, events... een succesvol blog is er een prima springplank voor. Maar alleen van bloggen kun je lastig rondkomen. Zeker als je jezelf beperkt tot het Nederlandse taalgebied. Dus misschien toch eerst maar eens die cursus Engels volgen voordat je definitief besluit om je baan op te zeggen om een carriere als blogpro te beginnen.
donderdag 14 december 2006
Hoe dwing je koppensnellers tot stoppen?
“Ik schrijf dus ik besta”, zo denken vele bloggers. Maar je kunt schrijven tot je een ons weegt, als niemand je leest gaat de lol er snel vanaf. Toch!? De ingrediënten zijn voor elke bloggert gelijk: welgeteld 26 letters. Alleen waarom is er dan zoveel meer interesse voor de één dan voor de ander? Er zijn vele factoren die een rol spelen. Eén van de meest cruciale: de wijze waarop je een posting opent. 10 gouden tips voor kopregels met ‘stopping power’...
1. Stem tot nadenken, stel een vraag
2. Doe je lezer een verleidelijk aanbod
3. Haak in op de actualiteit van
4. Hanteer een gezonde dosis humor
5. Provoceer, maar doe het met mate
6. Bespeel de emoties van je lezers
7. Gebruik verrassende feiten
8. Open met een aansprekende metafoor
9. Start met een (bekende) quote
10. Hou je lezer een uitdaging voor
woensdag 13 december 2006
Dutch Corporate Blog Award 2007
Ik snap het niet. Nou zijn er toch zoveel internet-georiënteerde bedrijven die de mond vol hebben over corporate blogging. Alleen blijven ze maar hangen in allerlei technische en strategische verhandelingen. Waarom niet zelf het goede voorbeeld geven? Waarom niet eens praktisch invulling geven aan een demo-blog? Waarom niet alle krachten mobiliseren en de Dutch Corporate Blog Award in het leven geroepen? Ondertussen wel die yankees napraten dat Corporate Blogging binnenkort gemeengoed is. Maar daarmee trek je natuurlijk geen enkele company over de streep. De Dutch Corporate Blog Award 2007... Ik nodig alle belanghebbenden van harte uit om met dit idee aan de haal te gaan. In de tussentijd kan iedereen via dit kneuterblog alvast de beste corporate blogs van vaderlandse bodem nomineren. Zodat degene die zich als organisator opwerpt, straks meteen goed van start kan.
Lees verder...dinsdag 12 december 2006
Het bedrijfsblog is dood, leve het bedrijfsblog
Even voor de duidelijkheid: ik ben een groot voorstander van corporate blogging cq. business- of bedrijfsbloggen. Maar naast alle geweldige mogelijkheden, zie ik ook de bekende beren op de weg. Werd er in 2004/2005 in de marketingwereld nog gejubeld over corporate blogging, de laatste maanden is het redelijk stil. Jahaaa... er zijn nog wat belanghebbenden die krampachtige pogingen doen om het "bloggen voor bedrijven" op de kaart te zetten. Het lijkt sjorren aan een dood paard! Of toch niet!?
Tijdens een kleine speurtocht op het net, kwam ik een overzicht tegen van dé Corporate Blogs in Nederland. Een héle magere oogst waarin wonderlijk genoeg de grote dienstverleners en A-merk fabrikanten ontbreken. In een poging om het nog wat te laten lijken, heeft de opsteller van deze lijst ook maar wat éénpitters opgenomen die dagelijks op hun zolderkamertje zwoegen voor een boterhammetje.
Nadere bestudering van de verschillende 'corporate blogs' is ook al niet vrolijkmakend. Url's die dood zijn, blogs met wél twee, drie postings in de maand, veel gezever en gezemel en nagenoeg geen comments. En ik maar denken dat een corporate blog nu juist een prima medium was om een dialoog met je klanten en prospects aan te gaan. Om de band met je relaties te verstevigen. Om je als bedrijf te laten inspireren tot nieuwe initiatieven. Om extra traffic en sales te genereren. Om...
Helaas, niets van dat alles. De meeste bedrijfblogs slepen zich voort. De ideeën voor content zijn op. De bezoekersaantallen en reacties vallen tegen. En eigenlijk heeft niemand binnen het bedrijf er nog zin in. Het wachten is op de budget-besprekingen voor het nieuwe jaar. Waarbij onherroepelijk de vraag rijst... moeten we nog wel geld vrij maken voor ons bedrijfsblog? Neuhh... laat maar. Of staat er alsnog iemand op die zich er eindelijk eens serieus sterk voor gaat maken?
Wie linkt er naar mij?
Als beginnend blogger kijk je soms met jaloerse blik naar collega bloggers die een hoge PageRank scoren. Een blog met een hoge PageRank straalt gezag uit. En zorgt voor een soort sneeuwbaleffect qua bezoekersaantallen. Over hoe de Google PageRank tot stand komt is al veel gezegd en geschreven. Ook al bestaat er een soort standaardformule, niemand weet precies welke wegingen Google toepast. Feit is én blijft dat de kwantiteit en kwaliteit van de externe links die naar jouw blog verwijzen één van de belangrijkste ingrediënten vormt voor een hoge PageRank. Alle reden dus om voortdurend aan je linkpopulariteit te blijven werken. Hoe check je nu welke sites er allemaal naar je linken?
Eén eenvoudige methode's om te controleren wie er naar je linkt, is door bij www.yahoo.com in het zoekveld link:jouw-volledige-blog-url in te tikken. Maar probeer ook eens de BackLink Analyzer tool uit. Die scholtelt je in een paar seconden een actueel overzicht voor dat je ook nog eens als CSV bestand kunt downloaden voor verdere analyse in Excel.Op dezelfde pagina vind je in de rechterkolom nog meer praktische tools die je meer inzicht bieden in de positie die je site inneemt.
Wil je permanent weten wie er naar je linkt? Overweeg dan eens om de WhoLinked widget in je blog te integreren. Die is ook erg handig wanneer je actief aan het linkruilen bent. Dankzij deze widget hoef je niet zelf meer reprocial links te plaatsen. Zodra een ander op zijn site een link naar je blog opneemt, wordt zijn URL binnen enkele dagen in de widget op jouw site weergegeven.