Waarom komt corporate blogging in Nederland maar niet van de grond? De discussie over die vraag wordt gedomineerd door vertegenwoordigers van “de nieuwe media”: mensen dus die gewend zijn in middelen denken. Zij zien in corporate blogging ‘the holy grail’ voor hun eigen business. En grijpen élke mogelijkheid aan om niet bloggende organisaties af te schilderen als dom, conservatief en slaperig. Maar als je ze vraagt wat corporate blogging is en wat de praktische consequenties zijn, dan staan ze met de bek vol tanden...
Tot op heden is nog niemand er in geslaagd om het begrip ‘corporate blogging’ helder te definiëren. Er wordt gemakshalve verwezen naar “goede” voorbeelden (ik ben er zelf niet kapot van) van bedrijven als Microsoft, Sun en Google. Maar wat nu als je werkt in een organisatie met wat minder aansprekende producten en diensten? Zou een corporate blog voor een doorsnee machinefabriek, een galvaniseerbedrijf of bijvoorbeeld een Gemeentelijke Geneeskundige Dienst ook zoveel belangstelling trekken?
Nog belangrijker is dat de “nieuwe media” vertegenwoordigers bijna volledig voorbij gaan aan de dagelijkse praktijk. Kijk hoe organisaties reageren als een Pieter Storms met gierende banden en draaiende camera voor komt rijden. Zie hoe de gemiddelde medewerker is gedrild om zich van commentaar te onthouden. Zie hoe de doorsnee PR-functionaris externe kritiek bagatelliseert en liefst met de mantel der liefde toedekt . En vraag jezelf eens af hoe vaak een directie bereid is om écht openheid van zaken te geven of voor de verandering eens het boetekleed aan te trekken.
Nee, als je het puur van de communicatieve kant bekijkt (de énige juiste benadering), dan is duidelijk dat we nog een lange weg te gaan hebben. Eerst moet er een algehele cultuuromslag plaatsvinden in het Nederlandse bedrijfsleven. Eerst moet iedereen het belang inzien van totale openheid en transparantie. Pas wanneer een organisatie er in álle lage van doordrongen is dat je uiteindelijk veel méér bereikt met volledige openheid, krijgt corporate bloggen een kans. Naast álle andere vormen van communicatie. Want nogmaals, corporate bloggen is geen doel op zich. Het is maar één van de vele middelen om je doelstellingen als organisatie te realiseren.
donderdag 21 december 2006
Corporate blog vergt andere mentaliteit...
dinsdag 19 december 2006
AdWords: verhoog je rendement tot wel 1000%!
Kun je door de juiste zoekwoorden in je postings op te nemen, méér geld verdienen aan Google Adwords? Het was één van de vragen die ik me onlangs stelde. Om dat uit te vogelen deed ik een test met een stukje over PHP blog software. Hoewel het eigenljk nog veel te vroeg is om de balans op te maken, kreeg ik vandaag een voorlopige bevestiging van mijn vermoeden. Want één AdWords klik leverde me zojuist het allerhoogste bedrag op in mijn prille bloggerhistorie! Daar waar ik al helemaal happy was met een paar stuivers, boekte ik nu een resultaat dat honderden procenten hoger lag! Okay, het blijft natuurlijk allemaal kruimelwerk. Maar toch...
Als je een serieuze poging wilt wagen om geld te verdienen met je blog, lijkt het wel degelijk de moeite waard om vooraf zorgvuldig je woorden te kiezen. Analyseer via het Hulpprogramma van Google Adwords eerst wat ze ongeveer opleveren. En componeer vervolgens met gebruik van de meest rendabele trefwoorden een helder stuk tekst. Google zorgt er dan automatisch voor dat je tekst wordt omgegeven door contentgerelateerde AdWords advertenties met een substantieel hoger rendement per click.
Wél is het van belang dat je écht, kwalitatief goede content produceert. Je kunt natuurlijk hele oppervlakkige tekstjes rond één of meer zoekwoorden schrijven. Maar dat leidt alleen tot teleurgestelde bezoekers. Neem liever de tijd om je stevig in het onderwerp te verdiepen en gedegen postings af te leveren waar mensen serieus wat aan hebben. Dat komt het rendement alleen maar ten goede.
Overigens lijkt het me nog een hele opgave om élke keer weer zoveel voorwerk te verrichten. Het gaat behoorlijk ten koste van je spontaniteit. Het schrijven van een posting wordt op deze manier meer een soort puzzelen met woorden. Je moet er van houden. Maar zo te zien is de beloning er wel naar. Denk nou niet dat ik vanaf nu alleen nog maar op zoekwoorden ga schrijven. Daar heb ik het geduld en de discipline helemaal niet voor. Wel zal ik te zijner tijd nog eens op deze test terugkomen als ik wat meer bezoekers trek en ik de resultaten in een wat breder perspectief kan plaatsen.
maandag 18 december 2006
2007: bloggen uit, corporate bloggen in!?
Het gezaghebbende onderzoekbureau Gartner maakt er naar mijn idee een potje van. Als IT-trendwatchers voorspellen ze dat bloggen in 2007 een beetje passé begint te raken. De komende maanden krijgen we er weliswaar nog flink wat bloggers bij, maar daarna hangt een grote groep zijn blog aan de wilgen. Mwah... zou kunnen natuurlijk. Maar datzelfde Gartner voorspelt dat corporate blogging in 2007 juist gaat doorbreken en gemeengoed wordt. En dat is volgens mij moeilijk met elkaar te rijmen.
Elk zichzelf respecterende organisatie wil graag voorop lopen. En niet achter de feiten aan. Als bloggen volgend jaar ineens niet meer 'in' is, dan ga je niet als spuit 11 nog eens met een (corporate) blog beginnen. Toch!? Reken maar dat de bloggers die er mee ophouden, allerlei argumenten aandragen om hun beslissing te verantwoorden. En het zou me niet verbazen dat er daarbij héél wat beschuldigende vingers richting het bedrijfsleven worden gericht.
De afgelopen jaren hebben vele bedrijven handig gebruik cq. misbruik gemaakt van de popularteit van het bloggen. Onder valse voorwendselen zijn diverse hypes gecreëerd die achteraf een goedkope marketingstunt bleken. Zogenaamd neutrale blogs bleken steeds vaker te worden gevoed door adverteerders met commerciële bijbedoelingen. En flink wat bloggers laten zich uitbuiten als goedkope contentleverancier voor slimme uitgevers die via banner- en adwords inkomsten hun zakken lopen te vullen.
Als die negatieve kritiek straks op grote schaal de kop opsteekt, maak je als organisatie direct al een valse start met je corporate blog. Maar goed, dit is dus koffiedik kijken. Net zoals Gartner dat doet. Het enige verschil is dat dit bureau zich fors laat betalen voor haar bespiegelingen.
RSS Feed: wél of niet!?
Voor wie meerdere blogs wil blijven volgen zijn RSS Feeds een uitkomst. Want dankzij deze feeds, waarop je jezelf gratis kunt abonneren, hoef je de blogs niet langer meer te bezoeken om op de hoogte te blijven. Met behulp van een feedreader (zit steeds vaker standaard in je browser), kun je direct de laatste postings van je favoriete blog lezen. Voor My Test Lab heb ik een extra feed aangemaakt via Bloglines, een gratis online feedreader. Via de button aan de rechterkant kun je jezelf eenvoudig op de feed van dit blog abonneren. Ik kijk het even aan, maar eerlijk gezegd twijfel ik nog of ik de feed-functionaliteit wel wil blijven bieden...
Er is veel voor te zeggen om het je lezers zo makkelijk mogelijk te maken. Maar als je geld met je blog wil verdienen, dan heb je liever dat iedereen regelmatig je blog bezoekt. Tenslotte wil je dat er ook tekstlinks en/of banners wordt geklikt. Nu is wel mogelijk om aan je feeds wat advertising toe te voegen, maar dat levert volgens mij toch een stuk minder respons en méér irritatie op. Feedlezers zijn serieus geinteresseerden en heel gerichte lezers. Die zitten nóg minder op reclame te wachten dan de gemiddelde bezoekers van je blog.
Een optie is om in plaats van een 'full feed' een verkorte feed te geven. De feedlezer krijgt dan alleen de kopregel en de eerste paar regels van je posting te zien. Wil hij het héle verhaal lezen, dan kan hij zo vanuit zijn feedreader naar het volledige artikel doorklikken. Momenteel heb ik er bewust voor een 'full feed' gekozen. Maar als naar verloop van tijd blijkt dat dit ten koste van de bezoekersaantallen gaat, dan overweeg ik om e.a. om te zetten naar een verkorte feed. Is het je er puur om te doen dat je postings door zoveel mogelijk mensen worden gelezen, dan verdient een full feed uiteraard de voorkeur.
zaterdag 16 december 2006
Extra traffic via del.icio.us en vele andere
Social bookmarking is niet alleen dé manier om jouw internet-vondsten en interesses met anderen te delen. Het biedt je ook prima mogelijkheden om je blog bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Door consequent je postings met gerichte tags te bookmarken via één of meer social bookmark-sites, bereik je precies die groep geinteresseerden die ál het nieuws volgen aan de hand van zelf opgegeven tags. Iemand die bijvoorbeeld via del.icio.us een gratis feedabonnement heeft rond de tag "bloggen", krijgt op élk gewenst moment een overzicht van álle actuele artikelen die met diezelfde tag zijn gebookmarked. Eén keer klikken, en hij surft rechtstreeks naar het bewuste artikel op jouw blog. Bijkomend voordeel is...
... dat al je bookmarks op del.icio.us weer apart door Google worden geindexeerd. Zo creëer je dus kunstmatig extra links naar je eigen blog. Waardoor je postings automatisch weer een stukje hoger worden genoteerd in de zoekresultaten! Naast del.icio.us zijn er inmiddels nog zo'n kleine 200 social bookmark sites waarmee je min of meer hetzelfde geintje uit kunt halen. Of dat nu echt nut heeft... tsja... het is natuurlijk nogal een forse klus. Bovendien loop je in sommige gevallen de kans om als spammer aangemerkt te worden. Dus enige terughoudendheid is op z'n plaats. Maar tot nog toe heb ik er via del.icio.us wél degelijk profijt van.
vrijdag 15 december 2006
Bloggen voor je boterham? Het kan wél...
Problogger Darren Rowse vroeg collega bloggers wat zij in november met Google AdSense hadden verdiend. Vandaag publiceerde hij de uitkomsten van een poll waaraan 732 bloggerts deelnamen. De meesten kwamen niet boven een schamele 10 dollar. Maar toch, 23 deelnemers beweerden dat ze vorige maand meer dan 10.000 dollar hadden verdiend. Geen kattenpis! En dan te bedenken dat dit exclusief allerlei neveninkomsten is. Tuurlijk is het maar de vraag in hoeverre deze uitkomsten stroken met de werkelijkheid. Helaas is niet te achterhalen om welke topblogs het gaat. Benieuwd naar mijn resultaten?
Onlangs werd ik er fijntjes op gewezen dat Google verbiedt om je AdSense inkomsten te publiceren. Kan me daar wel iets bij voorstellen, omdat ze voor adverteerders nou eenmaal een veilingsysteem hanteren. Dus ik zal me in de toekomst iets minder concreet uitlaten. Maar voor dit moment mag je gerust weten dat mijn blog nog géén stuiver heeft opgeleverd. Zélf verbaasd me dat overigens niks. Zeker niet omdat het qua bezoekersaantallen nou niet echt stormloopt. En daarvan komt ook nog eens de helft uit het buitenland, terwijl de advertenties op de Nederlandse markt zijn gericht.
Ach, ik verwacht ook niet dat dit blog ooit echt iets gaat opleveren. Daarvoor is het ook te breed van opzet. Wil je serieus geld verdienen met bloggen, dan kun je jezelf maar beter richten op één specifiek onderwerp. En dan nog... Met alleen wat advertenties red je het waarschijnlijk niet. Je zult heel creatief na moeten denken hoe je allerlei extra bronnen aan kunt boren. Boeken, lezingen, consultancy, events... een succesvol blog is er een prima springplank voor. Maar alleen van bloggen kun je lastig rondkomen. Zeker als je jezelf beperkt tot het Nederlandse taalgebied. Dus misschien toch eerst maar eens die cursus Engels volgen voordat je definitief besluit om je baan op te zeggen om een carriere als blogpro te beginnen.
donderdag 14 december 2006
Hoe dwing je koppensnellers tot stoppen?
“Ik schrijf dus ik besta”, zo denken vele bloggers. Maar je kunt schrijven tot je een ons weegt, als niemand je leest gaat de lol er snel vanaf. Toch!? De ingrediënten zijn voor elke bloggert gelijk: welgeteld 26 letters. Alleen waarom is er dan zoveel meer interesse voor de één dan voor de ander? Er zijn vele factoren die een rol spelen. Eén van de meest cruciale: de wijze waarop je een posting opent. 10 gouden tips voor kopregels met ‘stopping power’...
1. Stem tot nadenken, stel een vraag
2. Doe je lezer een verleidelijk aanbod
3. Haak in op de actualiteit van
4. Hanteer een gezonde dosis humor
5. Provoceer, maar doe het met mate
6. Bespeel de emoties van je lezers
7. Gebruik verrassende feiten
8. Open met een aansprekende metafoor
9. Start met een (bekende) quote
10. Hou je lezer een uitdaging voor